2.7.59.9, 2018-10-09 10:11:18

Kütusekulunäitajate uued standardid.

Reaalsele kütusekulule lähemale: WLTP hindab kütusekulunäitajad ümber.

Uued kütusekulunäitajad kehtivad alates septembrist 2017. Neid arvutatakse uue WLTP standardi kohaselt. WLTP tähendab kergsõidukite ülemaailmset ühtlustatud katsemenetlust. See on ülemaailmne standardiseeritud katsemenetlus, mis tuvastab kütusekulu ja heitgaaside kogused. Uuri, mida see sinu ja su Volkswageni jaoks tähendab.

Rohkem selgust tänu WLTP-le.

WLTP uuendab autotootjate mõõte- ja katseprotseduure. Ülevaade uuest protseduurist.

NEDC vs WLTP: võrdlus.

Pikemad distantsid, vähem aega tühikäigul: WLTP paneb autode kütusekulu ja CO2 heitkoguste katsemenetluse proovile. Seega on sõidutsüklid erinevad.

image

Ülevaade NEDC-st.

Standardiseeritud NEDC kehtib kõikidele sõiduautodele ja väikestele tarbesõidukitele. See võeti Euroopa Liidus 1992. aastal kasutusele, et tuvastada kütusekulu ja sõidukispetsiifiliste heitmete hulka ja pakkuda võrreldavaid näitajaid. Järgnev ülevaade näitab, millel need mõõtmised põhinevad.

image

Ülevaade WLTP-st.

Kergsõidukite ülemaailmne ühtlustatud katsemenetlus ehk WLTP on ülemaailmne sõiduautode ja väikeste tarbesõidukite testimise standard. Alates 1. septembrist 2017 pakub see tänu märkimisväärselt dünaamilisematele testiparameetritele realistlikumaid kütusekulunäitajaid. Vaata järgnevaid kirjeldusi.

image

Ülevaade RDE-st.

Lisaks WLTP-le on alates septembrist 2017 Euroopas kasutatud ka RDE mõõtmisprotseduuri. RDE tähendab tegelikus liikluses tekkivaid heitkoguseid (Real Driving Emissions). Erinevalt NEDC-st ja WLTP-st viiakse heitkoguste mõõtmised läbi tegelikus liikluses, mitte katsekeskkonnas. Liikluses sõites mõõdetud heitgaaside koguseid (lämmastikoksiidid ja tahked osakesed) nimetatakse tegelikus liikluses tekkivateks heitkogusteks.

RDE-mõõtmise käigus sõidetakse autoga erinevatel marsruutidel, millest kolmandik on linnas, kolmandik linnast väljas ja kolmandik maanteel, kiirendades ja aeglustades juhuslikult, kuid alati järgides Saksa teeliikluse regulatsioone (StVO). Katse keskmine kiirus linnas on 15-40 km/h ja linnast väljas 60-90 km/h. Maanteel võib autoga sõita 145 km/h ja lühiajaliselt kuni 160 km/h.

Sõidukile paigaldatakse mobiilne heitemõõtmissüsteem (PEMS). Seade mõõdab saasteainete heitkoguseid (lämmastikoksiidid ja vingugaas). Sõit kestab 90-120 minutit. Välistemperatuur peab olema -7 ja +35°C vahel, konditsioneer võib olla sisse lülitatud.

Uue mõõtmismenetluse eesmärgid.

WLTP sõidutsükkel redefineerib kütusekulu ja heitmekoguste tuvastamise testiparameetrid. Eelistest lühidalt:

image

Läbipaistvus.

Uued mõõtmisprotseduurid pakuvad täpsemat hinnangut auto reaalsele igapäevasele kütusekulule.

WLTP kasutab eelnevast NEDC standardist rohkem igapäevasele kasutusele sarnanevat profiili. See lähenemine sarnaneb sünteetilistele laboritestidele ja teenib peamiselt seda eesmärki, et võimaldada erinevate autode vahelist võrdlust ilma tegelikku kütusekulu reaalselt peegeldamata. Kui eelnevalt mõõdeti kütusekulunäitajaid abstraktsetes laboritingimustes, siis uus protseduur võimaldab tänu täiustatud testiparameetritele auto tegelikku kütusekulu täpsemalt prognoosida. WLTP eesmärgiks on simuleerida sõiduki reaalset käitumist, et saavutada märksa realistlikumad tulemused.

image

Standardid.

Uus WLTP standard kindlustab ülemaailmselt võrreldavad testitulemused.

Üks WLTP lähenemise põhieesmärke on luua standardiseeritud vahend, et mõõta sõidukispetsiifilisi emissioone ja kütusekulu ning energiatarvet erinevate mootorisüsteemide puhul nagu bensiin, diisel, CNG ja elekter. Kui WLTP mõõtmisprotseduuri järgitakse korrektselt, peavad sama tüüpi autod saavutama igal pool maailmas samad testitulemused. See vajalik võrreldavus on ka põhjuseks, miks laborimõõtmised on hädavajalikud. Sel põhjusel analüüsitakse kütusekulu ja emissiooninäitajaid teekatsete rullstendil kasutades dünaamilist sõiduprofiili.

image

Kliimakaitse.

Realistlikum kütusekuluinformatsioon aitab saavutada rahvusvahelisi kliimaeesmärke ja leevendada koormust keskkonnale.

Autode arenduse võtmeaspekt on CO2-heite vähendamine. WLTP võimaldab rahvusvahelistele CO2-normidele vastavust kontrollida ja dokumenteerida.

2010. aastal toodeti ainuüksi Euroopa Liidus 4,72 miljardit tonni CO2-emissioone. Sellest 19% tootsid mootorsõidukid*. Seda arvestades kavatseb Euroopa Liit 2020. aastaks emissioone vähendada 20% võrra**. WLTP aitab seda eesmärki saavutada. Sarnaselt kütusekulule sõltuvad CO2-emissioonid konkreetsest mudelist. WLTP loob erinevate autode energiatarbimise ja CO2 emissioonide võrdlemisel suurema läbipaistvuse. See muudab mõõtmised sõltumatuks tootjast ja sõidukitüübist. Need kipuvad olema ka kõrgemad kui NEDC-tsükli puhul. Selle tulemusel optimeeritakse mudeleid ja nende mootoreid kliima säästmise seisukohast.

*) Informatsioon põhineb uuringul „Mobility of the Future – Safe and Tested“, 16.03.2015, TÜV e.V.

**) Informatsioon põhineb Saksa Kölni majandusinstituudi 2013. aasta uuringul „CO2 regulation for passenger vehicles“.

Säästa lihtsalt kütust.

Su auto kütusekulu sõltub suurest hulgast faktoritest, mida sa ei saa mõjutada. Sellegipoolest võivad mitmed lihtsad trikid aidata sul märkimisväärselt oma kütusekulu vähendada.

image

Sõida rahulikult, säästa rahulikult.

Ennetav ja kaasaegne sõit.

Poole vähem stressi, kaks korda rohkem säästu: tagasihoidliku ja ühtlase kiirusega sõit, vähem pidurdamist, liiklusvoolus liikumine, vabakäiguga sõit ja inertsi kasutamine tarbivad kõik märksa vähem kütust. Selline sõidustiil on ka turvalisem ja palju vähem stressirikas. Kiirteel sõida 160 km/h asemel 130 km/h ja säästa. Lisaks aitab ennetav sõidustiil liiklusummikuid vältida.

image

Vaheta rohkem käiku, tangi vähem.

Sõida alati võimalikult kõrge käiguga.

30 km/h juures kolmas käik – käikude varasem vahetamine säästab kütust. Kuid kas madalatel pööretel sõitmine kahjustab päriselt mootorit? See on müüt. TDI ja TSI mootoritele meeldib 30 km/h juures juba kolmanda käiguga sõita – nad pakuvad juba 2 000 p/min juures hämmastavat pöördemomenti ja kiirendusvõimet. Vaheta teisele käigule peaaegu kohe, kui auto hakkab liikuma. Käike üles vahetades võid vabalt mõne vahele jätta. Ja vali alati kõrgeim käik. 50 km/h viienda käiguga ei ole paljudele autodele probleem – kuni su auto sõidab sujuvalt ja teeb normaalset häält, ei ole pöörded liiga madalad.

image

Lihtsalt veere.

Kasuta ära kütusevarustuse katkestamist.

0,0 liitrit – sõida tasuta! Õigeid tehnikaid kasutades võid tõepoolest kütust säästa. Kas tead, kuidas saavutada jooksvat kütusekulu 0,0 l/100 km? Kui käik on sees, lase auto lihtsalt veerema või tühikäigule! Auto ei saada enam mootorisse kütust lisaks. Sel ajal ei kasuta sa ainsamatki kütusetilka. Parim aeg seda nutikat meetodit kasutada on siis, kui saad enda jaoks ära kasutada ka mootoriga pidurdamist. Näiteks allamäge sõites või punase fooritule taha jõudes. Isegi sidurit lahutades tarbib auto märkimisväärselt vähem kütust. See on eriti efektiivne, kui lased tänu ennetavale sõidustiilile autol tühikäiguga pikemaid distantse läbida.

image

Suurem mugavus, väiksem kütusekulu.

Kasuta lisafunktsioone tagasihoidlikult.

Säästa õigete valikutega kuni kaks liitrit. Lisafunktsioonid teevad sõidu mugavamaks, kuid liigsel kasutamisel ka kallimaks. Näiteks kliimaseade tarbib rohkem kui natuke kütust. Väikestel kiirustel kasutab südasuvel auto salongitemperatuuri alandamine ja säilitamine kuni 2 liitrit 100 km kohta. Samas saab temperatuuri alandada ka enne sõitu autot tuulutades ja sõitu alustades aknaid veidi lahti hoides. Sõites kontrolli alati, milliseid funktsioone parasjagu kasutad ja milliseid neist sa ka päriselt vajad.

image

Hoia rõhku ja säästa.

Kontrolli rehvirõhku.

Kütuse säästmine algab juba enne sõidu alustamist. Säästa kuni 15% lihtsalt rehvirõhu kontrollimise abil. Veeretakistus põhjustab kuni 15% kogukulust. Kui pumpad rehvid täislastis autole soovitatud rõhuni (vastavad väärtused on bensiinipaagi luugil), vähendab see veeretakistust ja kütusekulu. Rehve ostes vali need madalaima võimaliku veeretakistusega. See säästab kuni 3%. Lisaks on need rehvid ka vaiksemad.

image

Jääkülm sääst sooja mootoriga.

Väldi lühikesi vahemaid.

Sõitude kombineerimine säästab rohkem, kuna mootor tarbib külmana kõige rohkem kütust. Kui sõidad sageli ainult lühikesi vahemaid, võib su kütusekulu kiiresti kasvada kuni 30 l/km-ni! Siiski saad ühele sõidule mitu käiku planeerides kütust säästa. Pikkadel sõitudel jõuab mootor vajalikule töötemperatuurile ja tarbib palju vähem kütust.

image

Sujuv viis säästa.

Kasuta madala hõõrduvusega mootoriõli.

Kvaliteet säästab kuni 5% – mida kiiremini mootorit määritakse, seda kiiremini hakkab see vähem emissioone tootma. See on eriti oluline külmkäivituste ja lühikeste sõitude puhul. Ja mis on hea mootoriõli võtmeomadus? See määrib kiiresti.

Selles vallas ei ole madala hõõrduvusega õlidele vastast. Võrreldes tavapäraste õlidega vähendavad need kütusekulu kuni 5% võrra. Seetõttu tulevad peaaegu kõik Volkswagenid juba tehasest madala hõõrduvusega õlidega.

image

Tee väiksema õhutakistuse suunas.

Vähenda õhutakistust.

Väiksem õhutakistus tähendab suuremat säästu. Ideaalne aerodünaamika on eriti suurtel kiirustel madala kütusekulu võtmeks. Seetõttu on su Volkswageni kere loodud võimalikult väikese õhutakistusega. Katusele paigaldatud esemed nagu jalgrattahoidjad ja katuseboksid töötavad kõik selle kahjuks. Seega eemalda need suusa- ja jalgrattareiside vahepealseks ajaks kindlasti katuselt.

image

Säästmine võib nii lihtne olla.

Väldi ebavajaliku pagasi kaasaskandmist.

Iga ebavajaliku lisakilo eemaldades võid säästa kuni 0,3 liitrit. Täpsemalt: 100 kg kasvatab su kütusekulu 0,3 liitri võrra iga läbitud 100 km kohta. Seega kontrolli oma pagasiruumi regulaarselt. Võid kütust säästa isegi tankides. Tangi paak vaid poolenisti täis, kuna täis paak lisab autole kaalu ja seega kasvatab kütusekulu.

Küsimused ja vastused.

Kõige olulisemad küsimused ja vastused uute kütusekulu näitajate kohta.

NEDC (uus Euroopa sõidutsükkel) viitab testimisstendis teostatavale mõõtmisprotseduurile, mida kasutati Euroopas alates 1992. aastast, et mõõta sõiduautode ja väikeste tarbeautode heitgaaside koguseid ja kütusekulu.

NEDC-i vahetas välja standardiseeritud ülemaailmne katsemeetod WLTP (kergsõidukite ülemaailmne ühtlustatud katsemenetlus). Uus protseduur peaks pakkuma auto kütusekulu realistlikumat demonstreerimist. See põhineb rangemate testinäitajatega muudetud testitsüklil.

Euroopas mõõdetakse heitgaase lisaks WLTP-le ka RDE (tegelikus liikluses tekkivad heitkogused) katsemenetluse abil, mis viiakse läbi tegelikus liikluses.

Kui WLTP toimub 30 minuti vältel standardtingimustel rullstendil, siis RDE katse toimub avalikel teedel. RDE katse sisaldab 90-120 minuti pikkust sõitu erinevatel teedel, kiirendades ja aeglustades suvaliselt. Veel üks erinevus: WLTP mõõdab CO2, heitgaase ja kütusekulu, samas RDE mõõdab vaid heitgaase ja tahkeid osakesi.

Üleminek WLTP-le ja RDE-le on järk-järgult toimunud alates septembrist 2017. WLTP katsemenetlus on kohustuslik kõikidele uutele registreeritud autodele alates septembrist 2018, nagu ka RDE tahkete osakeste hulga piirang. RDE lämmastikoksiidide piirang on  alates septembrist 2019 siduv kõikidele uutele registreeritud autodele.

Jah, ka elektriautosid peab testima vastavalt uutele WLTP reeglitele.

EU6 või Euro 6 on praegune autodele kehtiv heitmenorm, mis määrab saasteainete sisalduse lubatud piirid Euroopa Liidus.

WLTP mõõtmise abil määratud väärtused peegeldavad realistlikumalt kütusekulu ja CO2 ja heitgaaside koguseid. Selle tulemusel võivad nii sisepõlemismootoriga autode kui mõnede elektriautode puhul nähtuda kõrgemad kütusekulu ja CO2 emissioonide näitajad. Ka isiklik eelistus mootori ja lisavarustuse valikul mõjutab kütusekulu ja CO2 näitajaid. Sõltuvalt riiklikust seadusandlusest võib see tähendada kõrgemaid CO2 makse.

RDE katseprotseduur näitab samas, kuidas autod heitgaaside mõttes reaalses teeliikluses käituvad. Erinevate RDE sõitude tulemusi saab näha järgnevalt lingilt: https://erwin.volkswagen.de/

Kõik Volkswageni mudelid lähevad järk-järgult WLTP mõõtmisprotseduurile üle septembriks 2018.