2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

Kütusekulunäitajate uued standardid.

Reaalsele kütusekulule lähemale: WLTP hindab kütusekulunäitajad ümber.

Uued kütusekulunäitajad hakkasid kehtima septembrist 2017. Need arvutatakse uue WLTP standardi kohaselt. WLTP tähendab kergsõidukite ülemaailmset ühtlustatud katsemenetlust. See on ülemaailmne standardiseeritud testiprotseduur, mis tuvastab kütusekulu ja heitgaaside kogused. Uuri, mida see sinu ja su Volkswageni jaoks tähendab.

Rohkem selgust tänu WLTP-le.

WLTP uuendab autotootjate mõõte- ja katseprotseduure. Ülevaade uuest protseduurist.

NEDC vs WLTP: võrdlus.

Pikemad distantsid, vähem aega tühikäigul: WLTP paneb autode kütusekulu ja CO2 heitkoguste katsemenetluse proovile. Seega on sõidutsüklid erinevad.

Ülevaade NEDC-st.

Standardiseeritud NEDC kehtib kõikidele sõiduautodele ja väikestele tarbesõidukitele. See võeti Euroopa Liidus 1992. aastal kasutusele, et tuvastada kütusekulu ja sõidukispetsiifiliste heitmete hulka ja pakkuda võrreldavaid näitajaid. Järgnev ülevaade näitab, millel need mõõtmised põhinevad.

Ülevaade WLTP-st.

Kergsõidukite ülemaailmne ühtlustatud katsemenetlus ehk WLTP on ülemaailmne sõiduautode ja väikeste tarbesõidukite testimise standard. Alates 1. septembrist 2017 pakub see tänu märkimisväärselt dünaamilisematele testiparameetritele realistlikumaid kütusekulunäitajaid. Vaata järgnevaid kirjeldusi.

Uue mõõtmisprotseduuri eesmärgid.

WLTP sõidutsükkel redefineerib kütusekulu ja heitmekoguste tuvastamise testiparameetrid. Eelistest lühidalt:

Läbipaistvus.

Uus testiprotseduur hindab paremini auto tegelikku igapäevast kütusekulu.

WLTP kasutab eelnevast NEDC standardist rohkem igapäevasele kasutusele sarnanevat profiili. See lähenemine sarnaneb sünteetilistele laboritestidele ja teenib peamiselt seda eesmärki, et võimaldada erinevate autode vahelist võrdlust ilma tegelikku kütusekulu reaalselt peegeldamata. Kui eelnevalt mõõdeti kütusekulunäitajaid abstraktsetes laboritingimustes, siis uus protseduur võimaldab tänu täiustatud testiparameetritele auto tegelikku kütusekulu täpsemalt prognoosida. WLTP eesmärgiks on simuleerida sõiduki reaalset käitumist, et saavutada märksa realistlikumad tulemused.

Standardid.

Uus WLTP standard kindlustab ülemaailmselt võrreldavad testitulemused.

Üks WLTP lähenemise põhieesmärke on luua standardiseeritud vahend, et mõõta sõidukispetsiifilisi emissioone ja kütusekulu ning energiatarvet erinevate mootorisüsteemide puhul nagu bensiin, diisel, CNG ja elekter. Kui WLTP mõõtmisprotseduuri järgitakse korrektselt, peavad sama tüüpi autod saavutama igal pool maailmas samad testitulemused. See vajalik võrreldavus on ka põhjuseks, miks laborimõõtmised on hädavajalikud. Sel põhjusel analüüsitakse kütusekulu ja emissiooninäitajaid teekatsete rullstendil kasutades dünaamilist sõiduprofiili.

Kliimakaitse.

Realistlikum kütusekuluinformatsioon aitab saavutada rahvusvahelisi kliimaeesmärke ja leevendada koormust keskkonnale.

Autode arenduse võtmeaspekt on CO2-heite vähendamine. WLTP võimaldab rahvusvahelistele CO2-normidele vastavust kontrollida ja dokumenteerida.

2010. aastal toodeti ainuüksi Euroopa Liidus 4,72 miljardit tonni CO2-emissioone. Sellest 19% tootsid mootorsõidukid*. Seda arvestades kavatseb Euroopa Liit 2020. aastaks emissioone vähendada 20% võrra**. WLTP aitab seda eesmärki saavutada. Sarnaselt kütusekulule sõltuvad CO2-emissioonid konkreetsest mudelist. WLTP loob erinevate autode energiatarbimise ja CO2 emissioonide võrdlemisel suurema läbipaistvuse. See muudab mõõtmised sõltumatuks tootjast ja sõidukitüübist. Need kipuvad olema ka kõrgemad kui NEDC-tsükli puhul. Selle tulemusel optimeeritakse mudeleid ja nende mootoreid kliima säästmise seisukohast.

*) Informatsioon põhineb uuringul „Mobility of the Future – Safe and Tested“, 16.03.2015, TÜV e.V.

**) Informatsioon põhineb Saksa Kölni majandusinstituudi 2013. aasta uuringul „CO2 regulation for passenger vehicles“.

Säästa lihtsalt kütust.

Su auto kütusekulu sõltub suurest hulgast faktoritest, mida sa ei saa mõjutada. Sellegipoolest võivad mitmed lihtsad trikid aidata sul märkimisväärselt oma kütusekulu vähendada.

Sõida rahulikult, säästa rahulikult.

Ennetav ja kaasaegne sõit.

Poole vähem stressi, kaks korda rohkem säästu: tagasihoidliku ja ühtlase kiirusega sõit, vähem pidurdamist, liiklusvoolus liikumine, vabakäiguga sõit ja inertsi kasutamine tarbivad kõik märksa vähem kütust. Selline sõidustiil on ka turvalisem ja palju vähem stressirikas. Kiirteel sõida 160 km/h asemel 130 km/h ja säästa. Lisaks aitab ennetav sõidustiil liiklusummikuid vältida.

Vaheta rohkem käiku, tangi vähem.

Sõida alati võimalikult kõrge käiguga.

30 km/h juures kolmas käik – käikude varasem vahetamine säästab kütust. Kuid kas madalatel pööretel sõitmine kahjustab päriselt mootorit? See on müüt. TDI ja TSI mootoritele meeldib 30 km/h juures juba kolmanda käiguga sõita – nad pakuvad juba 2 000 p/min juures hämmastavat pöördemomenti ja kiirendusvõimet. Vaheta teisele käigule peaaegu kohe, kui auto hakkab liikuma. Käike üles vahetades võid vabalt mõne vahele jätta. Ja vali alati kõrgeim käik. 50 km/h viienda käiguga ei ole paljudele autodele probleem – kuni su auto sõidab sujuvalt ja teeb normaalset häält, ei ole pöörded liiga madalad.

Lihtsalt veere.

Kasuta ära kütusevarustuse katkestamist.

0,0 liitrit – sõida tasuta! Õigeid tehnikaid kasutades võid tõepoolest kütust säästa. Kas tead, kuidas saavutada jooksvat kütusekulu 0,0 l/100 km? Kui käik on sees, lase auto lihtsalt veerema või tühikäigule! Auto ei saada enam mootorisse kütust lisaks. Sel ajal ei kasuta sa ainsamatki kütusetilka. Parim aeg seda nutikat meetodit kasutada on siis, kui saad enda jaoks ära kasutada ka mootoriga pidurdamist. Näiteks allamäge sõites või punase fooritule taha jõudes. Isegi sidurit lahutades tarbib auto märkimisväärselt vähem kütust. See on eriti efektiivne, kui lased tänu ennetavale sõidustiilile autol tühikäiguga pikemaid distantse läbida.

Suurem mugavus, väiksem kütusekulu.

Kasuta lisafunktsioone tagasihoidlikult.

Säästa õigete valikutega kuni kaks liitrit. Lisafunktsioonid teevad sõidu mugavamaks, kuid liigsel kasutamisel ka kallimaks. Näiteks kliimaseade tarbib rohkem kui natuke kütust. Väikestel kiirustel kasutab südasuvel auto salongitemperatuuri alandamine ja säilitamine kuni 2 liitrit 100 km kohta. Samas saab temperatuuri alandada ka enne sõitu autot tuulutades ja sõitu alustades aknaid veidi lahti hoides. Sõites kontrolli alati, milliseid funktsioone parasjagu kasutad ja milliseid neist sa ka päriselt vajad.

Hoia rõhku ja säästa.

Kontrolli rehvirõhku.

Kütuse säästmine algab juba enne sõidu alustamist. Säästa kuni 15% lihtsalt rehvirõhu kontrollimise abil. Veeretakistus põhjustab kuni 15% kogukulust. Kui pumpad rehvid täislastis autole soovitatud rõhuni (vastavad väärtused on bensiinipaagi luugil), vähendab see veeretakistust ja kütusekulu. Rehve ostes vali need madalaima võimaliku veeretakistusega. See säästab kuni 3%. Lisaks on need rehvid ka vaiksemad.

Jääkülm sääst sooja mootoriga.

Väldi lühikesi vahemaid.

Sõitude kombineerimine säästab rohkem, kuna mootor tarbib külmana kõige rohkem kütust. Kui sõidad sageli ainult lühikesi vahemaid, võib su kütusekulu kiiresti kasvada kuni 30 l/km-ni! Siiski saad ühele sõidule mitu käiku planeerides kütust säästa. Pikkadel sõitudel jõuab mootor vajalikule töötemperatuurile ja tarbib palju vähem kütust.

Sujuv viis säästa.

Kasuta madala hõõrduvusega mootoriõli.

Kvaliteet säästab kuni 5% – mida kiiremini mootorit määritakse, seda kiiremini hakkab see vähem emissioone tootma. See on eriti oluline külmkäivituste ja lühikeste sõitude puhul. Ja mis on hea mootoriõli võtmeomadus? See määrib kiiresti.

Selles vallas ei ole madala hõõrduvusega õlidele vastast. Võrreldes tavapäraste õlidega vähendavad need kütusekulu kuni 5% võrra. Seetõttu tulevad peaaegu kõik Volkswagenid juba tehasest madala hõõrduvusega õlidega.

Tee väiksema õhutakistuse suunas.

Vähenda õhutakistust.

Väiksem õhutakistus tähendab suuremat säästu. Ideaalne aerodünaamika on eriti suurtel kiirustel madala kütusekulu võtmeks. Seetõttu on su Volkswageni kere loodud võimalikult väikese õhutakistusega. Katusele paigaldatud esemed nagu jalgrattahoidjad ja katuseboksid töötavad kõik selle kahjuks. Seega eemalda need suusa- ja jalgrattareiside vahepealseks ajaks kindlasti katuselt.

Säästmine võib nii lihtne olla.

Väldi ebavajaliku pagasi kaasaskandmist.

Iga ebavajaliku lisakilo eemaldades võid säästa kuni 0,3 liitrit. Täpsemalt: 100 kg kasvatab su kütusekulu 0,3 liitri võrra iga läbitud 100 km kohta. Seega kontrolli oma pagasiruumi regulaarselt. Võid kütust säästa isegi tankides. Tangi paak vaid poolenisti täis, kuna täis paak lisab autole kaalu ja seega kasvatab kütusekulu.

Küsimused ja vastused.

Kõige olulisemad küsimused ja vastused uute kütusekulunäitajate kohta.

Sõidutsükkel määrab auto kütusekulu ja CO2-emissioonihulga mõõtmise nõuded ja tingimused. Eesmärk on simuleerida auto realistlikku, keskmist sõitu. Sõidutsükkel määratleb teatavad tingimused nagu alustustemperatuur, kiirus ja mõõtmise pikkus kindlustamaks, et tootjad saaksid autot registreerides ja müües pakkuda võrreldavaid näitajaid.

Uus Euroopa sõidutsükkel (New European Driving Cycle, NEDC) võeti Euroopa Liidus kasutusele 01.07.1992. Selle eesmärgiks oli luua standardiseeritud vahend, et mõõta sõidukispetsiifilisi emissioone ja kütusekulu ja kindlustada paremat sõidukitevahelist võrreldavust. Sellegipoolest ei peegelda see tegelikku igapäevast kütusekulu.

Kergsõidukite ülemaailmne ühtlustatud katsemenetlus ehk WLTP võeti kasutusele septembris 2017 ning see tähendab uut ülemaailmset standardtsüklit. WLTP kasutab eelnevast NEDC standardist rohkem igapäevasele sõidukäitumisele sarnanevat profiili. Uus protseduur peaks pakkuma auto kütusekulu realistlikumat demonstreerimist. See põhineb rangemate testinäitajatega muudetud testitsüklil.

1992. aastal Euroopa Liidus kasutusele võetud NEDC testitsükkel on vananenud ja ei suuda adekvaatselt kajastada individuaalset igapäevast sõidukäitumist. Vastupidiselt sellele on WLTP standardi eesmärgiks garanteerida, et auto tüübikinnituse määramisel tehtud testidel saadud kütusekulu ja emissiooninäitajate väärtused peegeldavad reaalsetel tingimustel saavutatavaid väärtusi. Just seetõttu erinevad nii protseduur kui sõidutsükkel NEDC standardist.

Näiteks sisaldavad muudetud testiparameetrid pikemat sõidudistantsi, pikemaid sõiduaegu, lühemaid tühikäigul veedetud aegu ja kõrgemaid keskmisi kiiruseid. Need võtavad arvesse ka valikulist lisavarustust. Uued parameetrid annavad üldiselt tulemuseks kõrgemad kütusekulunäitajad. 

Uus WLTP tsükkel muutus kohustuslikuks alates 01.09.2017. Alates septembrist 2017 peavad kõikide tootjate lansseeritavad uued sõiduautod ja mootorid olema WLTP kütusekulu- ja emissiooninäitajatega varustatud.

Alates 01.09.2018 peavad kõik uued sõiduautod olema varustatud WLTP järgsete kütusekulu- ja emissiooninäitajatega.

Ei. Praegu ei ole mudelivalikusse muudatusi planeeritud. Üksikuid mudeleid ja nende mootoreid peab optimeerima, et saavutada regulatsioonidele vastav kütusesääst ja väiksemad emissioonid. Siiski ei lõpetata WLTP tõttu ühegi mudeli tootmist.

Jah, on küll. Jaapanis (JC 08) ja USA-s (FTP 75) loodud heitgaaside ja kütusekulu mõõtmise sõidutsükid on rohkem orienteeritud kummagi riigi teedele spetsiifilisematele oludele. Näiteks sisaldab Jaapani sõidutsükkel arvukalt seismajäämise ja uuesti liikuma hakkamise faase ja seda viiakse läbi kaks korda – korra külmkäivituse ja korra sooja käivituse järel.